Almerimar-Costa Blanca- Alicante

 SE Foto..aguadulce-cartagena-032.jpg

Danmark – Almerimar – Costa Blanca – Alicante
Det er dejligt at være hjemme  igen ingen tvivl om det! Gensynet med familie og venner, at få bekræftet at man ikke er blevet glemt. Det blev til nogle intensive dage hvor alt det man er gået glip af skal indhentes. Det lykkedes mig faktisk at tage de 3 kilo på igen, som jeg ellers havde tabt på turen!

Tak til alle jer som sørgede for overnatningsmuligheder og for alle de dejlige sammenkomster som blev arrangeret for vores skyld.
Grand Danois er nu anløbet Deportiva del Puerto de Alicante. Byen ligger på Costa Blanca. Endnu en turistby tænkte vi, men sådan forholder det sig ikke Alicante har ligesom Malaga bevaret dette særlige Spanske hvilket for mig betyder at gaderne og især de pragtfulde pladser som der er mange af, domineres af Spanier og ikke af turister. Pladserne er utroligt smukke med palmer og gamle kæmpestore fikustræer med luftrødder og vildtvoksende grene som virker næsten overnaturligt.Næsten alle pladser har et smukt springvand byggematerialerne er ofte marmor og keramiske kakler i fantasifulde mønstre, og om aftenen er der en utroligt flot belysning

På den kilometerlange og imponerende smukke strandpromenade er der stillet stole frem i hundredvis og her sidder man så i små grupper og diskuterer tilværelsens ulidelige lethed! Spaniernes forhold til kønsroller er meget tydelig i gadebilledet. Mændene meget Macho eller iklædt perfekt habit, igen med tryk på det maskuline. Kvinder udtrykker på samme sikker måde det meget feminine og udstråler en meget høj grad af selvbevidsthed. Stramme nederdele og høje stilethæle er arbejdstøj i denne del af landet og det er interessant at sidde og studere de forbipasserende som tilsyneladende altid har vældigt travlt. Kan det skyldes at de skal hjem og smide det ubekvemme fodtøj? Vi har lige investeret i et par nye Sandaler som vi syntes er det eneste rigtige fodtøj i denne varme!

Besætninge er nu Jørgen som jeg kender jeg fra min tid hos Guldager AS. Og fra en sejlads Sjælland Rundt. Han er en rigtig sejler, samtidig har han denne særlige fornemmelse for ting som skal udføres ombord. Derudover er han et inspirerende selskab.

Vi bliver nogle dage i Allicante som er en spændende storby dels fordi det er et dejligt sted at være men også fordi et brændstofrør er blevet utæt. Motoren kan ikke køre ordentligt. Så viser det sig pludselig hvor problematisk det kan være at være udenlands. Et nyt rør skulle sendes fra England til Mallorca hvor Perkinsimportøren har sit hoveddomecil. Det ville tage mindst en uge og alene transportomkostningerne vil være ca. 45 Euro. Det var i øvrigt Kerstin som lykkedes at få røret ud fra motoren. Jeg havde kæmpet med afmontering af dette ca. 25 cm. lange rørstykke og jeg havde næsten opgivet at få det ud, uden at skulle afmontere dele af kølesystemet, da Kerstin enkelt og logisk kunne vikle røret ud fra den meget sammenpakkede placering på motoren. Hvor kan kvinder dog være irriterende!

Denne Marina er eksklusiv vi betaler ca. 40 Euro pr. døgn. Vinterpriser! Vi ligger blandt imponerende fartøjer på en kaj som uden tvivl er millionærkajen. Her må vi hurtigst muligt væk fra! Det kom vi også nogle dage senere. Ejeren af pladsen kom tilbage og vi fik derfor anvist en ny plads som uden tvivl må være multimillionærkajen. Vi sejler væk herfra så snart vi har fået løst vores motorproblem.

Almerimar
I Københavns lufthavn havde vi aftalt møde med Jørgen og sammen fløj vi med SAS til Malaga i Sydspanien pris kr. 550,- /stk. fantastisk. Herfra i lejet bil ca. 200 km til Almerimar hvor Grand Danois har ligget i vinterhi. Det var dejligt at konstatere at alt var som det skulle være. Havnen er i øvrigt åben for offentligheden. Hvilket er helt usædvanligt i Spanien men også et udtryk for at den næsten normale og overdrevne overvågning måske er lidt ude af proportion med virkeligheden. Men det sætter naturligvis nogle folk i arbejde.

Marinaen rummer ca.1000 fartøjer og er opbygget som et kæmpekompleks af hoteller golfbaner og utallige restauranter osv. Hele området ligger næsten øde og ubeboet hen i vinterperioden, hvis det ikke lige netop var for lystsejlere som her har fundet en havn som kører en politik hvor priserne er rimelige det vil sige ca. 8 euro pr. døgn. Mange skandinaviske både overvintrer her og man har en tradition med at mødes på en Tapasbar en gang ugentligt. Her udveksles erfaringer, aviser og de sidste nyheder men ikke mindst møder man her mennesker som har oplevet, og som gerne vil fortælle om deres erfaringer.
I denne havn forøgede vi vores solcellepaneler med næsten 200 % det vil sige at vi nu har en kapacitet på ca. 140 Watt. Det skulle vi kunne klare os med i perioder på ca. en uge uden strøm udefra og kun enkelte gange køre med motor som kompensation. Samtidig blev et nyt solsejl monteret så vi nu skulle være godt forberedt til Middelhavets mange soltimer. Vi ser frem til nogle fantastik skønne ankerpladserne rundt om Baleares. Navnet står for øgruppen som omfatter de kendte øer Ibitsa og Mallorca. Samt en del andre små øer i området.
Her skal vi mødes med Kerstins søn Tobias og vore kære venner Eva og Sten, det meste af Sjælland Rundt-holdet Michael er desværre ikke med, ham vil vi savne. Han er en god kok og lige så vigtigt. han er god at være sammen med. Og ikke mindst mine kære Børn.

Costa Blanca
Når man sejler fra Almerimar og runder det sydligste horn de Gata så er kursen nordpå igen for første gang under de sidste mange måneders sejlads. Her begynder Costa Blanca og når man sejler på denne kyststrækning begynder man at forstå hvorfor kysten har fået dette navn. Det skyldes især en karsk natur med høje og skiftende bjergarter, og med meget lidt bevoksning.

Vi anløb en del havne undervejs, Cartagena, en meget historisk berømt by hvilket tydeligt fremgår af de borg og byruiner som er efterladt overalt på bjergtoppe og dale. Man har lige fundet resterne af et Amfibieteater som lå umiddelbart ved siden af et nyopført udendørs teater. Det var på dette sted Hannnibal brugte som base. Med 100 kampelefanter forsøgte han at overtage styret fra romerne og erobre Rom. Det må have været et spektakulært syn!

Længere nordpå passerer vi Cabo de Palos flotte fyrtårn og sender vores gode ven Monica fra Arild en kærlig tanke, hun har generøst tilbudt os at låne sit lille paradis som ligger i dette område. Vi sejler ind i en stor indsø som hedder Mar Menor hvor der ligger tre havne. Desværre viser det sig at den eneste havn som var dyb nok til Grand Danois alligevel, formodentlig på grund af en hård sydvestenvind ikke er dyb nok. Vi gik ustandselig på grund i den bløde bund umiddelbart før indsejling til havnen. Vi sejlede derfor tilbage til den store flotte Marina som ligger ved indsejlingen til søen.

Der oplever vi noget som åbenbart ikke er unormalt på denne kyst. Vi bliver afvist selv om der helt tydeligt er masser af ledige pladser. Det samme oplevede vi i Puerto de Torrevieja en enorm stor havn med en kæmpemarina. Her blev vi oven i købet truet med politi hvis vi ikke fjernede os fra de tomme pladser. Havnemyndighederne forklarer det med at pladserne er købte og at ejerne ikke vil have at der ligger andre både end deres egne! Så må man bare ønske at de samme ejere oplevede den samme afvisning ved anløb i fremmede havne. Det er forbudt at ankre i havnebassinet men det gjorde vi nu alligevel sammen med en hel del andre skibe.
Idag er det lørdag den 23. april vejret er høj sol vindstille og 23 grader, ligesom det har været på det meste af turen fra Almerimar. Vi ligger stadig i Alicante. Jørgen tog flyveren hjem for nogle dage siden. Motoren er blevet lavet. Reparationen blev udført af en russer som vist ikke havde meget forstand på dieselmotorer. Når han ikke kunne få brændstofsrøret på plads skar han det resolut over og satte en gummislange ind som forlænger! Nu kan jeg heller ikke tale Russisk men jeg lod ham forstå med en pegende finger at det kunne man vist ikke gøre. Rørret er et højtryksrør som fører til en dyse men det var han overbevist om at det kunne. Da vi startede motoren sprang slangen øjeblikkeligt. Han ville ikke uden videre erkende nederlaget så han forsøgte flere gange med det samme resultat. Nå, til sidst kørte han ud og hentede et gammelt rør som dog havde samme dimension som det der var defekt, det formede han i en stor bue uden om den oprindelige konstruktion og det virkede heldigvis. Vi betalte 105 Euro for reparationen og var trods alt glade for at motoren kunne starte igen.
Jeg har tabt skorstenen til vores oliefyr i havnen jeg var ved at rengøre den for sod. Og en lille bølge fik flydebroen til at vippe og plask, så var den væk. Nå tænkte jeg, jeg har jo udstyr til den slag uheld….
Jeg har i mellemtiden måtte opgive at hente skorstenen op. Vandet er stadig koldt derfor har jeg våddragt på og der er så meget opdrift i at jeg har vanskeligt ved at nå ned til bunden og vandet i denne havn er desværre så grumset at man ikke kan se bunden. Men jeg forsøger måske igen i morgen, uden dragten men vandet er altså bare 16 grader….
I dag er det den 24 april det var koldt men ikke så koldt som forventet. Jeg kunne ikke se skorstenen den må have lagt sig ned i bundslammet…Vi har fået dykkerassistance og han fandt den på få minutter. Vi er nu sejlet videre mod Benidorm…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.