Gennem Korintkanalen og de Saroniske øer

Se foto klik her

korinth.jpgGrand Danois er sejlet gennem Korint Kanalen og ligger trygt fortøjet ved Havnepromenaden på øen Poros.
Her ligger man i lighed med mange andre Græske byer helt inde i centrum af den smukke by og fortøjer skibet tæt på en Taverna. Her i det græske er der sjældent langt til det pulserende liv.Jeg har lige sagt farvel til mine gamle venner Torben og Ely som desværre måtte tage hjem før tiden fordi Torben et par gange blev ramt af et let slagtilfælde.

Vi havde lagt os for anker ved øen Dhokos og havde regnet med at blive der i to dage. Øen er totalt øde bortset fra nogle flokke geder og får som samledes nede på stranden hvor fårehyrden havde sørget for nogle kar med vand, nå ja så kom der altså også til vores overraskelse en stor struds!
Vi havde som sædvanligt en meget hyggelig aften, men næste morgen gik der lidt panik i Torben. Måske fordi han følte isolationen særligt stærkt, så det endte med at vi måtte sejle tilbage til mere civiliserede omgivelser hvorfra han kunne tage en hurtigbåd til Athen på en times tid.

Pyha! Det er pludselig gået op for mig at det kan være et stort ansvar at være kaptajn hvis der opstår akut sygdom ombord. Måske skal jeg overveje at forlange en helbredsattest! Men man kan jo som bekendt ikke forsikre sig mod livet.

Se foto klik her

Med på distancen fra byen Korint var også min kone Kerstins søn  Tobias som efterhånden er blevet en voksen mand. Det var herligt at opleve den udvikling som der sker når man som han har været ude og arbejde forskellige steder i udlandet. Og så er han for resten blevet en rigtig god guitarspiller hvilket vi havde meget fornøjelse af undervejs.

Korintkanalen er en genvej til det Saroniske Hav som ligger syd for Athen. Kanalen blev påbegyndt af 6000 jødiske slaver under herskeren Nero. Men først færdiggjort af grækerne i 1893. I dag koster det for et skib som Grand Danois ca. 200 euro at passere den ca. 5 km. lange og 25 meter brede kanal.

Farvel til Det Joniske hav.
Nu kender jeg snart Det Joniske Hav og alle de smukke øer med Korfu i Nord og Sakinthos i syd som min egen bukselomme!
Da jeg sagde farvel til Camilla på øen Lefkas ankom kort efter min kone kerstin og hendes veninde Helene. Sammen oplevede vi en højsommer og en del af Grækenland som er helt unikt.
En kæmpekontrast til nogle af de sejladser som især Kerstin har oplevet på vores lange og ofte kolde sejlture fra København over Atlanterhavet til Lissabon.
På Lefkas fik vi også besøg af min søn Thomas’ gamle kompagnon Jakob, hans søn Oskar på 18 måneder, og Charlotte. Det er ikke nemt at have et blebarn på en lille båd det kræver stort overskud af forældrene men de klarede det flot. Det var sjovt at overvære de andre sejleres reaktion når de så den lille unge.

Se foto af Charlotte, Oscar og Jakob.

Thomas overtog båden i fjorten dage og sammen med Jeppe & sön samt Jonas, Pernille & datter sejlede de rundt om öen Paxox og til Lefkas.

Se foto klik her.

I samme tidsrum fløj vi til København og indlogerede os i Thomas lejlighed. Så jeg nåede lige at opleve København når den allerbedst. Det vil sige en solskins tur gennem strøget og selvfølgelig med et lille sving ind til min datters Cafe Kaffesundet (den ligger i Kattesundet). København er stadig fantastisk og en stor oplevelse.

Tilbage til Lefkas mødtes jeg med min nye besætning Lone som er Arkitekt og hendes Kæreste Rasmus som studerer kommunikation og filmvidenskab.
Vi valgte at sejle nord om og rundt om øen Korfu. Og når vi nu alligevel var i farvandet som ligger kun fem sømil fra den albanske kyst så kunne vi ikke modstå den udfordring! vi måtte simpelthen besøge dette tidligere diktatoriske land som har været totalt isoleret fra omverden men som nu forbindelse med et regeringsskift har åbnet sine grænser ja faktisk forsøger man at charmere nyankomne turister. Fordi man her ser en mulighed for at tjene hård valuta.

Vi valgte at anløbe byen Sarandes og allerede i kikkertafstand undrede det os at byen bestod af kæmpestore landområder af halvfærdige højhuse. Intentionerne har åbenbart været gode nok men man har ikke haft økonomi til at gøre bebyggelsen færdig så nu står de og forfalder. Et trist syn.

Vi blev modtaget af tre politifolk med tydelig forskellige rang. Men alle iklædt en pistol. Pludselig stod en lille jovial mand nede i båden han var den eneste som kunne tale lidt engelsk og det viste sig at han var havnens agent og skulle stå for indklareringen.
Det foregik med kopier i tre eksemplarer alle skrevet i hånden, ikke noget med gennemslagspapir her.
Hele byen forekommer meget fattig og det selvom at der faktisk går turist ture til dette sted.
Da vi sent om aftenen efter at have spist middag i byen gik hjem til båden. Lå Grand Danois badet i lys og sikkert fortøjet. Hele havneområdet var oplyst af store projektører. To maskingevær bevæbnede vagter sørgede for at man kunne få en sikker nattesøvn!? Gud hvor føler man sig utryg i sådanne omgivelser.
Næste dag besluttede vi at forlade stedet. Men, skulle det vise sig, at det kunne man ikke bare gøre, flere politifolk råbte os an og det var tydeligvis alvor. Det viste sig at vi havde underskrevet et dokument hvor der stod at vi ville sejle klokken 16 følgende dag og så kunne man altså ikke bare sejle klokken 10 formiddag.
Forinden havde vi afregnet med agenten og vi kom i alt til at betale 45 euro. Det var billigt!
Agenten havde nemlig kun beregnet hvad det kostede til indklarering og visum. Det beløb han skulle have for sit arbejde måtte jeg selv bestemme, men han viste mig to stk. 50 eurosedler som han påstod at den sejler der lå ved siden af havde betalt. Så var niveauet lagt!
Jeg gav ham 5 euro og orienterede ham om prisniveauet i Grækenland. som sjældent overstiger 10 euro for en overnatning…
Vi sejlede fra stedet med den samme følelse som jeg havde for nogle år siden da vi besøgte polen. Det tager generationer at ændre en gammel diktaturstat
til et åbent samfund. Men nu havde vi i hvert fald givet vores lille bidrag!

Det viste sig at der på nordvestsiden af Korfu kun er ganske få havne og anker muligheder.
Men vi fandt et godt beskyttet sted bag en lille Ø og mellem nogle flotte klipper og ind til en lille strand hvor vi smed anker på en sand og stenbund. Her i disse meget smukke omgivelser havde vi set frem til at nyde vores morgenmad. Men sådan skulle det desværre ikke gå. Det var blæst op i løbet af natten. Vinden skiftede fra nordvest til sydvest og vores anker rev sig løs tidligt på morgenen. Vi var tvunget til at sejle derfra.
Vi havde på kortet set en lille havn i nærheden hvor vi eventuelt kunne gå i nødhavn. Problemet var bare at den var for lille, den var fyldt med små fiske og turistbåde. Og skulle det vise sig, havbunden i havnen bestod af slam. Ankeret ville ikke holde. Vi lå derfor og kredsede rundt i flere timer og under denne manøvre kom der naturligvis et ankertov i propellen. Rasmus som på hele turen havde vist sig at være både modig og stærk sprang resolut i vandet og fik løst problemet. Til sidst forsøgte vi at få et tovværk i land. Det lykkedes, og vi bad så til at vinden ikke vendte. Men det gjorde den naturligvis med det resultat at vi kom til at lave en ubetydelig ridse på i lakken på en udflugsbåd.
Nu så ejeren åbenbart en kærkommen lejlighed til at udføre lidt udpresning. Han forlangte 250 euro som erstatning! Ellers tilkaldte han politiet hvilket Jeg mente var en god ide! Lidt senere ankom politiet og ville tale med kaptajnen. Jeg var på det tidspunkt sprunget i vandet for at hente et stykke kostbart tovværk så Lone og Rasmus pegede på mig som var på vej gennem havnen svømmende ind mod land. Det viste sig at politimanden på kajen faktisk var meget sympatisk han kunne oven i købet tale lidt engelsk og det er helt sikkert at han følte sig som en lus mellem to negle! Han næsten tryglede mig om at give ejeren af turistbåden et eller andet så sagen kunne blive afgjort ellers var han tvunget til at tage mig med på stationen! Jeg stod der iført badeshorts dryppende våd. Ikke en særlig værdig udgangsposition for en forhandling! Jeg var indstillet på at tage med på stationen men så kom jeg i tanke om min position som kaptajn jeg kunne jo ikke bare overlade skibet som lå derude og kredsede rundt. så efter lang tids diskussion og råben og skrigen endte det med at vi valgte at betalte 100 euro.
Det var en meget dårlig oplevelse. Men det var altså samme type psykopater som man kender fra trafikken i gaderne derhjemme og denne type mennesker findes overalt.

Min datter Lena og hendes Norske veninde Hilde skulle påmønstre i byen Prevesa som ligger på fastlandet. De ankom godt trætte efter en lang flyve og bustur. Men da de så Grand Danois ligge smukt fortøjet ved promenadekajen med et utroligt natteliv som først begynder ved midnatstid, så var trætheden pist væk. Kort efter sad vi på min ynglings Taverna som lå lige overfor der hvor vi havde fortøjet. Her blev vi modtaget af den dejlige og smukke ejer af stedet hun taler kun græsk og hun gør det på en så utrolig charmerende og smuk måde så jeg helt er faldet for både hende og restauranten! Ja hele min familie har hilst på hende.

Nu var der pludselig hele tre pragtfulde piger ombord jeg skal love for at der blev grint meget, gode samtaler, dykket og solbadet utroligt hvilken inspirerende stemning der kunne opstå og vare til langt ud på natten.
Lena og Hilde skulle hjem efter kun otte dages ferie. Lena har jo sin cafe som stadig er under indkøring. Hilde er fysioterapeut og bosat i Danmark. Hun stortrives ombord selvom hun ikke tidligere havde sejlet i en sejlbåd før. Det er altid en særlig oplevelse for kaptajnen at se hvilken indtryk de nye omgivelser og oplevelser giver anledning til.

Se billeder fra Lone, Rasmus, Hilde og Lenas tur

Nu gik sejladsen videre ind i Patras bugten som er 165sm. lang og som fører ind til Korintkanalen.
Det var med en lidt utryg følelse at jeg nu sejlede videre på min jordomrejse ind i et farvand som er mig helt ubekendt. Men også lidt sentimentalt fordi man sejler væk fra mennesker som man har lært at kende og holde af og med den viden at jeg nok ikke kommer tilbage dertil, i dette liv!