Fra Tunesien til Mallorca

forår 2009 197

Ringen er sluttet! Vi sejlede hjemmefra Danmark den 1 Juli 2004 og ind i Middelhavet ca. tre måneder senere. I de forløbne år har vi anløbt de fleste lande og besøgt utallige øer og er nu på vej ud igen. Det blev et dejligt gensyn med Mallorca .

Se flere fotos

Og  ikke mindst med min længe savnede familie, som jeg lige har sagt farvel til. Mine dejlige børn Thomas og Lena og mit barnebarn Lisa på et år og ti måneder. Samt deres venner Heidi og Gitte, de har været ombord i forrygende livsbekræftende otte dage. Vi sejlede ikke lange distancer fordi dagene var forår 2009 289tilrettelagt efter det lille nye medlem i familien. En kendt langturssejler har sagt at små barn ombord er ikke noget problem de skal bare have nogle kys! Og jeg skal love for at hun blev kysset. Lisa blev hurtigt midtpunktet mellem os voksne. Efter de tre første dage hvor hun var lidt pylret og hvor alt det fremmede skal undersøges og hvor mor Lena er det eneste sikre holdepunkt i denne nye usikre verden. Alt mens hun blev mere og mere selvsikker ombord blomstrede hun op. Det var forbløffende at se hvor hurtigt hun vænnede sig til de vuggende bevægelser. Der gik kun ganske få timer før hun trippede selvsikkert rundt og hun vidste instinktivt at man altid skal have en hånd på søgelænderet.
Umiddelbart inden familien kom ombord fik jeg også sagt farvel til to gaster. Henrik som er maskinmester og derudover en rigtig sej nordjyde! Og hans dejlige kæreste Gyro som er norsk, og praktiserer på en fødeafdeling i Norge..
Henrik kontaktede mig gennem FTLF. Og var ombord i næsten seks uger. Han mødte op i Tunesien ved byen Hammamet hvor jeg var i fuld gang med klargøringen af Grand Danois. Han havde selv planer om at købe et skib og ville gerne opleve de praktiske forhold omkring et skib.

Planerne var at vi skulle sejle fra Tunesien når yderligere et par fra Norge var påmønstret, men en ting er at lave planer en anden ting er at sejle et skib. Dette år har været det værste nogensinde. Vi har været ramt af motorproblemer, ikke store ting, men alt er kompliceret og tager lang tid når man skal kommunikere og få tingene gjort i udlandet. Det medførte at afsejlingen blev udsat flere gange. Dette sammen med den kendsgerning at det at sejle ud af Tunesien ikke bare er noget man gør. Tunesien er en politistat medforår 2009 163 totalovervågning af sejlere. Jeg har ikke tal på de antal gange vi er blevet spurgt om hvor vi kom fra og hvor vi var på vej hen. Både af Politi, tolder, Coastgarden og civilklædte politifolk. Skibspapirene skal virkeligt være i orden og helst udført på en meget letforståelig måde. Her kan jeg varmt anbefale FTLF, som har et certifikat der virker. Det er mit indtryk at politifolkene er udvalgt for deres udseende som farlige og respektindgydende og mindre på grund af deres intelligens. Det er ynkeligt at se disse høje herrer i deres imponerende kasketter, uniformer, pistoler osv. tigge om penge eller brugte mobiltelefoner. Og man er jo tvunget til at holde gode miner til deres slette spil. Men jeg gav dem altså ikke noget! Når det er sagt vil jeg også gerne sige at jeg har mødt utallige dejlige mennesker som har hjulpet os og støttet os i mange vanskelige situationer bl.a. Det tyske par Eva og Wolf Reichstein som vi traf i Hammamet har betydet utroligt meget for mig. De har boet i landet i næsten fem år og havde kontakt til utallige lokale håndværkere, men de var også hjælpsomme med den udmærkede Tunesiske rødvin!

Endelig kom vi af sted, dog måtte vi lige igen opleve, mens vi lå for anker og badede at der kom eforår 2009 035n hurtiggående speedbåd med en soldat stående i stævnen og bad os om at se vores skibspapirer. Senere igen cirkulerede Coastgarden omkring os men de blev åbenbart forstyrret og ændrede kurs. Nu var vi næsten ude af Tunesisk farvand og jeg følte virkeligt selvom jeg overhovedet ikke havde grund til at have dårlig samvittighed, at nu var jeg fri!

Kursen var sat mod Sardinien og med spilede forsegl og rebet storsejl skød Grand Danois en fart af 6-7 knob med vindstyrke 5-6 beufort. Vinden døde nogle nattetimer så det blev også til en del motorsejlads. Vi anløb havnen Gagliari efter ca.70 timers flot sejlads. Der havde vi den dårlige oplevelse at det norske par valgte at stikke af tidligt om morgenen uden at sige farvel. De efterlod et venligt brev hvor de lakonisk meddelte at de tog videre til Grækenland for at se på et planlagt bådkøb. De efterlod 40 euro uden at iøvrigt forholde sig til det regnskab som der altid vil være mellem den øvrige besætning. Trist!forår 2009 040

Henrik lejede scooter, og jeg gik på oplevelse i den skønne by hvor jeg benyttede lejligheden til at indkøbe en ny gummibåd til erstatning for den som forsvandt i en storm sidste år. Vi lå nogle dage og ventede på den rigtige vind, senere sejlede vi ud til et pragtfuldt område med klart vand og lå der igen og ventede på den rigtige vind. Nu var tiden ved at indhente os! Vi havde nemlig aftalt at være på Mallorca den 1 juni hvor Henriks kæreste Gyro skulle ankomme. Det blev til motorsejlads i næsten 48 timer og hvorefter motoren løb varm, kogte og smed alt vandet. Det var en brandalarm som signalerede at der var noget galt. Så temperaturen har virkeligt været ekstrem.
Vi lå stadig næsten 60 sømil fra Mallorca og gode råd var dyre! Ingen vind og store gamle dønninger fra de tidligere dages blæsevejr. Efter en urolig nat med bankene sejl besluttede jeg mig en tidlig morgen til at skrue termostaten ud af motoren som Henrik mente kunne være årsagen til problemet. Og helt rigtigt den havde sat sig fast. Vi valgte at køre uden termostat og konstruerede en midlertidig pakning af Silikone. Derefter kunne vi starte motoren og forsigtigt forsætte sejladsen ind til havnen Porto Christo, efterladende et hvidt røgslør ud over havet. En nærmere undersøgelse viste at toppakningen var gået.

Gyro og Henrik havde glædet sig til sejladsen rundt om øen. Nu blev planerne ændret igen de boede på båden som lå for anker i den smukkeste Cala. Om dagen tog de på udflugt og kom tilbage om aftenen med herligt friske råvarer til en god middag. Jeg tilbragte dagene med at skille motoren ad og udskiftede den defekte toppakning. Et kæmpearbejde som forløb sig over næsten 4 dage. Gudskelov har jeg stadig den talje som jeg i tidernes morgen installerede motoren med, uden den som kran ophængt i nedgangen havde jeg aldrig klaret den store reparation. Dagen hvor jeg fyldte 66 år fejrede jeg med at motoren blev startet forsigtigt op. Om aftenen var jeg inviteret til fødselsdagsmiddag hos Gyro og Henrik som havde lejet et penthouse i Alcudia. Gyro havde komponeret en fantastisk middag og det blev meget sent da jeg træt kunne lægge mig til hvile i en rigtig seng i deres pragtfulde lejlighed. Det er vigtigt at have gode gaster ombord!

Nu er min længe savnede kone Kerstin kommet ombord og jeg havde set frem til at slappe lidt af men sådan skulle det ikke være! Pludselig lød motoren som om der var løse skruer inde i den. Jeg  skillede vandpumpen ad og på et hjul som indvendig driver søvandpumpen var der faldet to skruer af. De havde sat sig i klemme og var næsten blevet mast i stykker. Når man ligger i en isoleret Cala (kløft) langt fra alfarvej så er det jo ikke sådan lige at få fat på de nødvendige reservedele. Skruerne er specialfremstillet og skal hentes hos importøren af Perkins i Palma. Vi sejlede i gummibåd, gik kilometer efter kilometer og endelig var der et sted hvor vi kunne leje bil. Nye skruer og pakninger blev fremskaffet delene blev monteret. Nu var det næste problem hvilke eventuelle skader fjederskiver og spændeskiver, som vi ikke kunKerstin 2009 021ne få ud af motoren, ville forårsage. Da vi omsider skulle starte motoren op så viste det sig at batterierne var delvis afladede! Påen` igen, gummibåd, leje bil og Palma retur! Nu er der købt og installeret et nyt batteri vedligeholdelsesfrit 180 Ampere/h. Efter alle disse problemer skulle man synes at vi havde fået vores del af prøvelser, men nejdet var ikke slut endnu! I forbindelse med dieseltankning glemte jeg at påmontere låget til tanken med det resultat at en stor bølge løb ned i tanken. Samtlige filtre og vandudskillere var fyldt med saltvand. Nu har jeg indkøbt ti nye filtre og vi holder til stadighed øje med vandudskilleren! Men ellers går det rigtigt godt!! Vi ligger nu i Porto Del Soller, solen skinner og havet er stadig blåt!

5 Comments Tilføj dine

1. Erik Lundvall siger:

Hej Freddy!

Vilken otur ni har haft den senaste tiden. Men då ska skeppet vara i god kondition inför atlantöverfarten. Jag skickade ett grattis-mail på din födelsedag men det verkar som du haft problem med mailtrafiken också.

Jag och Lena har varit på husbilssemester i Lappland och bl.a. sett midnattssolen lysa. Nu är vi hemma i ett regnigt NV Skåne och slappar ytterligare en vecka innan arbetet kallar igen.

Vi hoppas verkligen att ni får en problemfri färd till Kanarieöarna och vidare ut på den mäktiga Atlanten.

God tur!
    Lena och Erik.

2. Max og Elizabeth s/y Aquarella siger:

Hej Freddy!
    Det var synd du har haft så mange problemer iår! Håber resten af året bliver problemfrit og oplevelsesfrit og at i får en dejlig tur over Atlanten.
    Vi har også haft en masse problemer i år her i Tyrkiet men hvad er livet uden modgange? De lyse sider bliver bare lysere! Meget kan man sige men det er i hvert fald absolut ikke kedeligt at sejle!
    God vind
    Max og Elizabeth

1. suntrip siger:

Kære Elizabeth og Max
      tak for jeres dejlige hilsen! Jeg ser frem til at høre mere om hvilke problemer som i har i Tyrkiet.

Kærlig hilsen
      Freddy

3. Her går det godt og det lagder det til at det også gør for dig. Jeg mener du kan jo godt lide udfordringer og det er det at føre sin drøm ud i livet.

Jeg drømmer om at blive teatermaler eller ihvertfald finde min fold indenfor kunstens verden. Og jeg er godt igang med at blive maler. Har de sidste to måneder været igang som voksenlærling hos http://www.peterthylander.dk. Han er næsten ligeså rar som dig men han mangler 21 år på bagen får han kan slappe af og leve sine drømme ud, selv om han har været syv år i Israel og konverteret til Jødedommen – lidt af et eventyr – også.

Jeg har fundet kærligheden igen – men jeg tror aldrig jeg nåede at miste tror på kærlighed – men nu er den fundet igen – og jeg er fuld af tanker og energi.

Jeg har stadig lidt på bankkontoen – men forventningensglæde er også god.

Også bliver der lidt planlægning!

God fornøjelse hvor du end er.

Søren Bisper

1. suntrip siger:

Kære Søren

Tak for en dejlig hilsen og godt at høre at du igen har fundet kærligheden!
      Jeg er hjemme på ferie indtil den 18 oktober,hvor jeg vender tilbage til Algarvekysten vhor Granddanois ligger for anker i floden Alvor.

Skriv bare igen jeg glæder mig til at følge dit videre liv!